Verslas

Verslo tarybos susitikime – diskusijos apie administracinės naštos mažinimą

Daugiau nei 21 mln. eurų – tiek verslui kainuos įgyvendinti naujo periodo ES struktūrinių fondų projektus, penktadienį vykusiame Verslo tarybos susirinkime pranešė Inovacijų agentūra. Jo metu organizacija, kartu su Centrine projektų valdymo agentūra (CPVA) bei verslo asociacijų atstovais aptarė, kaip valstybinėms institucijoms sekasi mažinti verslo subjektams tenkančią administracinę naštą (AN), kokia pažanga įvyko per pastaruosius porą metų bei kur reikėtų daryti pokytį.

Inovacijų agentūros direktorės Romualdos Stragienės teigimu, verslo galimybes ribojančių problemų mažinimas – vienas iš organizacijos strateginių tikslų.

„Efektyvus ir proporcingas reguliavimas yra tiesiogiai susijęs su mūsų šalies konkurencingumu, todėl AN mažinimas bei verslo aplinkos gerinimas – vienas iš Inovacijų agentūros tikslų, numatytų 2023 m. pavasarį patvirtintoje strategijoje. Galime pasidžiaugti, kad joje numatyti veiksmai jau davė apčiuopiamų rezultatų – iki šiandien dienos administracinės naštos rodiklis jau sumažėjo 2,4 mln. eurų, o iki 2025 m. pabaigos planuojama šį sutaupymą padvigubinti“ , – Verslo tarybos susirinkime kalbėjo R. Stragienė.

Anot vadovės, praėjusiais metais organizacija ėmėsi lyderystės sprendžiant AN problemą ir atliko klientų apklausą, kurios rezultatai parodė, jog 2021-2027 m. laikotarpio paraiškų teikimas ir ES projektų įgyvendinimas Inovacijų agentūros klientams kainuos 21,5 mln. eurų, kurių didžiausią sumą sudaro išlaidos paraiškos rengimo, pirkimų vykdymo ir projektų administravimo procesams. Organizacijos tikslas – šią sumą sumažinti bent 20 proc.

„Prie jau dabar matomo pokyčio labiausiai prisidėjo tai, ką galėjome inicijuoti patys – tai yra praėjusiais metais parengti tipiniai projektų įgyvendinimo planai (PĮP), viso sutaupysiantys daugiau nei 786 tūkst. eurų bei nemažai klientų laiko, kadangi prie kiekvieno kvietimo pridėjome nuorodas į visus aktualius dokumentus bei parengėme pavyzdinę PĮP formą. Taip pat sukūrėme „eSVV“ sistemos prototipą, kurį šiuo metu Ekonomikos ir inovacijų ministerija realizuoja kartu su Registrų centru – sistema leis klientams surinkti duomenis, reikalingus smulkiojo ir vidutinio verslo ir kitų deklaracijų pildymui bei turės sąsajas su kitomis valstybės valdomomis sistemomis. Taip pat kartu su Finansų ministerija Europos Komisijai pateikėme siūlymą dėl svarbių pokyčių viešųjų pirkimų reglamentavime“, – dalijosi Inovacijų agentūros direktorė.

Tobulėti dar yra kur

Vis dėlto, R. Stragienė atkreipia dėmesį, kad tobulėti AN mažinimo rėmuose dar tikrai yra kur. Tarp verslo galimybes ribojančių problemų – projektų finansavimo sąlygų aprašuose numatomi pertekliniai reikalavimai pareiškėjams, sudėtingi ir ilgai trunkantys biurokratiniai procesai, nepakankama koordinacija tarp įvairių institucijų, lemianti neefektyvų resursų naudojimą.

„Supaprastinus nacionalinius reikalavimus, pirkimai taptų daug priimtinesni verslui, perkančios organizacijos galėtų daugiau laiko skirti galutiniams pirkimų rezultatams, o valstybei tektų grąžinti mažiau nepanaudotų struktūrinių fondų lėšų, kurios daro didelę įtaką šalies ekonominiam augimui ir konkurencingumui. Todėl itin svarbu ieškoti papildomų priemonių, kaip mažinti klientams tenkančią administracinę naštą“, – teigė vadovė.

Jos teigimu, šio tikslo siekti galėtų padėti tokie veiksmai kaip viešųjų paslaugų skaitmenizacija, sukuriant ir tobulinant elektronines paslaugas, kad verslas daugiau procedūrų galėtų atlikti internetu. Taip pat teisės aktų ir procedūrų supaprastinimas, dokumentų šablonų standartizavimas, mokymų ir seminarų apie efektyvų administracinių procesų valdymą organizavimas, viešojo sektoriaus duomenų prieinamumo didinimas ir kitos priemonės.

Savo poziciją išsakė ir verslo atstovai

Savo vertinimą AN mažinimo rėmuose išreiškė ir diskusijoje dalyvavę Lietuvos verslo tarybos atstovai.

„Investuotojų forumo darbotvarkėje viešojo sektoriaus pertvarka yra tarp penkių svarbiausių užduočių, kurių tinkamas įgyvendinimas iš esmės prisidėtų prie investicinės aplinkos gerinimo, ekonomikos augimo ir galiausiai – žmonių gerovės. Todėl kiekvienas kartas, kai susiduriame su valstybės institucijomis, kuriose pertvarka jau įvyko vadovų dėka, yra džiuginantis ir tarnauja pavyzdžiu kitiems. Nuoširdžiai džiaugiamės Inovacijų agentūros ir CPVA vadovų požiuriu“, –teigė Rolandas Valiūnas, advokatų kontoros „Ellex Valiunas“ steigėjas ir vadovaujantysis partneris.

Tuo tarpu Darbdavių konfederacijos prezidentas Danas Arlauskas džiaugėsi, jog susirinkimo metu pagaliau buvo identifikuotos konkrečios probleminės sritys bei aptarti realūs veiksmai, kurių reikia imtis, norint sumažinti verslams tenkančią administracinę naštą.

„Šiuo metu neperkančiosioms organizacijoms taikomi reikalavimai pagal visas viešųjų pirkimų taisykles yra nelogiški, ypatingai, kai paraiškas teikia mažieji verslo subjektai ir jų finansinis įnašas projektuose ženkliai didesnis negu gaunamos subsidijos. Todėl Inovacijų agentūros ir Centrinės projektų valdymo agentūrų siekis supaprastinti pirkimų procedūras neperkančiosioms organizacijoms yra realus veiksmas debiurokratizuojant europinės finansinės paramos panaudojimą“, – teigė D. Arlauskas.

Pranešimą paskelbė: Giedrė Buivydaitė, Inovacijų agentūra, Všį

Parašykite komentarą